Underbara barn

Underbara barn
Vendela & Evelina

18 april, 2011

Du får inte vara med!

Jag har förstått att det är en utvecklingsfas... det där med att stänga ute kompisar och inte låta någon vara med och leka. Nu är det mycket: du får inte vara med, du får inte sitta brevid mig och liknande uttryck.

Det här är någonting som jag absolut inte tolererar. Jag fullkomligt avskyr dessa mobbingfasoner och det är något mina barn kommer få höra om och om igen. Jag väljer faktiskt att kalla det mobbingfasoner för jag studerade barnen under en dag på förskolan och jag såg att de är mycket medvetna om vad de gör. De ser hur ledsen det utestängda barnet blir och gör detta om och om igen. Vendela testar för fullt här hemma och det är Evelina som blir hennes försökskanin. Det är Evelina som inte får vara med, inte får sitta brevid henne med mera. Nu är ju hon så pass liten att hon tack och lov inte förstår vad hennes storasyster säger men jag ser och hör henne hela tiden! Det jag har märkt biter mest på Vendela är att fråga henne hur hon skulle känna om det var hon som inte fick vara med..... Så säkert har hon ju upplevt det på förskolan och vet precis vilken känsla det barnet har som blir bortkörd.

Jag kommer verkligen göra allt för att detta ska vändas helt om och att hon blir en snäll kompis som tar med alla i leken.... därför har jag tagit ett första litet steg och beställt en bok som jag hoppas mycket på!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar